Krachttraining? Ik wil geen vrouwelijke Hulk worden!

Geplaatst op 23-03-2022

Als wij met vrouwen spreken over krachttraining, horen we vaak dat ze bang zijn om enorme spieren te krijgen. Dames, wees gerust, je hebt niet genoeg spieropbouwende hormonen om er als een Schwarzenegger uit te gaan zien. Door krachttraining te doen word je niet alleen lichamelijk sterker, je krijgt er ook meer zelfvertrouwen door en het helpt allerlei ziektes en kwaaltjes te voorkomen. In deze blog geven we je vijf redenen om aan het ijzer te gaan. Juist als vrouw.

1. Betere houding

We zitten wat af, vandaag de dag. Zeker nu thuiswerken helemaal is ingeburgerd, rollen we van de ene Teams-meeting in de andere Google-meet en hoeven we ons niet eens meer te verplaatsen van vergaderkamer naar vergaderkamer. Het ideale recept voor een slechte houding en nek-, schouder- en rugklachten. Krachttraining helpt je je houding te verbeteren. Natuurlijk gaat dat niet van vandaag of morgen, maar het zorgt wel voor een langdurige en blijvende oplossing. Een sterkere romp zorgt namelijk dat je de hele dag een betere houding hebt. Last van chronische rugpijn? Ook dan is de kans groot dat je door aan krachttraining te doen minder last van je pijn hebt.

2. Positiever zelfbeeld

In Psychologie Magazine lezen we dat onderzoek aantoont dat sport een effectieve manier is een positiever zelfbeeld te krijgen. Krachttraining leidt daarbij tot een grotere tevredenheid dan cardio. Krachttraining blijkt zelfs een goede aanvulling in behandeling van depressie, zo is uit onderzoek gebleken.

3. Verlaagde kans op hart- en vaatziekten

Bewegen verlaagt het risico op glucose-intolerantie, obesitas, verhoogd cholesterol en een te hoge bloeddruk, zo schrijft epidemioloog Esmée Bakker in haar proefschrift, waarop ze op 4 maart promoveert aan het Radboudumc. Daarvoor hoef je echt geen uren aan de ijzers: al als je minder dan een uur per week aan krachttraining doet, verlaagt het risico op hart- en vaatziekten met bijna dertig procent. Een behoorlijk effect dus.

4. Meer zelfvertrouwen

Om even bij Schwarzenegger te blijven, in zijn boek Total Recall schreef hij: ‘Krachttraining is de beste manier om te werken aan een beter zelfvertrouwen.’ Als je traint onder goede begeleiding, zie je élke krachttraining vooruitgang, wat bij geen enkele andere sport zo is. Je wordt niet alleen fysiek sterker, de dopamine, noradrenaline en serotonine die worden aangemaakt bij krachttraining, maken je ook gelukkiger. Krachttraining stimuleert de aanmaak van, de hormonen waardoor je je goed gaat voelen.

5. Het helpt diabetes type 2 voorkomen én omkeren

Diabetes type 2 ontstaat door overgewicht, te veel en te vet eten of te weinig bewegen, in combinatie met erfelijke aanleg. Die erfelijke aanleg kun je weinig aan veranderen, de rest wel. Door suikerhoudende dranken te vermijden, beperkt rood vlees en bewerkt vlees zoals vleeswaren te eten, veel volkoren producten, groente en fruit te eten en door yoghurt in je dagelijkse voeding op te nemen, kun je volgens het Voedingscentrum de kans op diabetes type 2 verkleinen. Maar er is meer dat je kunt doen. Wetenschappers ontdekten dat mensen met diabetes ook baat kunnen hebben bij regelmatig gewichtheffen of krachttraining. Onderzoek in het Internal Journal of Cardiology toont zelfs aan dat krachttraining bij mensen met diabetes type 2 gunstiger kan zijn voor de regulering van de bloedsuikerspiegel dan cardio. De beste resultaten worden – natuurlijk – behaald als krachttraining wordt gecombineerd met cardio.

Meer weten?

Nieuwsgierig hoe je aan je lijf kunt werken in twee keer 35 minuten per tien dagen, onder begeleiding van je eigen personal lifestylecoach? Ook als lichamelijke klachten hebt? Doe dan de gratis lidmaatschaptest en meld je aan voor een gratis persoonlijk kennismakingsgesprek en rondleiding door de club. Wedden dat je meteen verkocht bent?

 

 

Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes en gezondheidstips voor een gezonde lifestyle? Meld je aan:

 
 

 

 

 

Deel dit bericht:

  • Eenvoudig maar toch doeltreffend. Je steekt het pasje in het toestel en deze wordt direct ingesteld op jouw maten en niveau.

    Miranda
  • Sinds 18 januari ben ik bijna 10 kilo VET kwijtgeraakt: ik merk het aan mijn buik (die ik niet meer heb)...

    Daniëlle van Oostdrop
  • We zijn nu een half jaar verder, ik zit inmiddels ruim in fase 3 en ben al 17 kilo afgevallen.

    Saskia Nagel
  • Ik vind het heel leuk om vaak te trainen. Vooral ook om het resultaat te zien bij de metingen (ook thuis via de app).

    Hanna
  • Door de geavanceerde techniek is trainen met de Milon Cirkel een stuk minder blessuregevoelig dan trainen met losse gewichten.

    Gerard
  • Omdat de toestellen worden ingesteld op jouw niveau, is het zelfs voor mij mogelijk om blessurevrij te sporten.

    Martha
  • Een volledige workout, incl. douche in slechts 1 uurtje. Happy Bodies heeft sporten (ook voor mij) leuk & effectief gemaakt

    Richard
  • In 2 rondjes op de Milon Cirkel een volledige work-out voor alle spiergroepen.

    Selma
Miranda Daniëlle van Oostdrop Saskia Nagel Hanna Gerard Martha Richard Selma
{cookieMessage}