De belangrijke rol van gezondheidschecks

Geplaatst op 13-04-2021

 

Tot aan je 40e levensjaar voelen de meeste mensen zich onsterfelijk. Zo gek is dit niet, onder de 40 komen bijna geen chronische ziekten voor. De aanloop naar deze chronische ziekten begint echter al vanaf jonge leeftijd, als je de hele wereld nog aan kan. In deze blog onderzoeken we hoe een preventieve gezondheidscheck jou weer dirigent maakt van je eigen gezondheid.

Gezondheidscheck

Een gezondheidscheck is een test om te controleren hoe gezond je bent. Je bent gezond wanneer je:

“In een toestand van algeheel welbevinden verkeert, waarin geen sprake is van lichamelijk letsel of ziekte”.

Belangrijk is dat het gaat om preventieve gezondheid die op dit moment nog geen problemen oplevert.

Waarom zou je een gezondheidscheck doen?

Een gezondheidscheck ondervangt problemen in een vroegtijdig stadium. Natuurlijk kan je niet alles voorkomen, er is ook een factor pech. Maar in de meeste gevallen betekent vroegtijdig ontdekken van gezondheidsproblemen, dat je de eindstadia van deze ziektes positief verandert. Dat wil zeggen dat ze minder ernstig verlopen.

Vincent Bastiaans, bewegingswetenschapper bij het expertisecentrum voor gezondheid, sport en arbeid HAN SENECA, zegt hierover:

Als je op een betrouwbare, goede en valide manier controleert wat de status is van iemand zijn gezondheid en hoe die gezondheid zich ontwikkelt, dan ondervangen we veel problemen”.

Bijkomend voordeel is dat je de zorgkosten uiteindelijk verlaagt. 

Een kritiekpunt vanuit de zorg is bijvoorbeeld dat het de druk op de zorg verhoogt, omdat je op korte termijn eerder mensen voor behandeling krijgt. De behandeltrajecten worden echter minder lang, aldus Vincent Bastiaans.

Type gezondheidscheck

Gezondheidschecks heb je in alle soorten en maten. Van het meten van je lengte en gewicht, berekenen BMI, invullen vragenlijsten tot aan een InBody scan bij Happy Bodies.

Je kan natuurlijk alles meten, maar de meest belangrijke indicatoren voor je gezondheid zijn:

  • Check je leefstijl;
  • Check je cholesterol; en
  • Check je bloeddruk.
  • Check je bloedsuikerspiegel.

 

Gezondheid Nederland

Nederland heeft veel chronisch zieke mensen. Van alle mensen boven de 40 jaar heeft 50% zelfs een chronische ziekte. De grootste boosdoeners zijn:

  • Diabetes
  • Hart-en Vaatziekten
  • Hoge cholesterol
  • Hoge bloeddruk
  • Kanker

 

Tel daarbij op dat 50% van Nederland overgewicht heeft en een aanzienlijk deel daarvan zelfs obesitas. Een groot deel van de chronische ziektes is daar naar te herleiden.

Overgewicht is weer te herleiden naar onze consumptiemaatschappij gecombineerd met een zittend bestaan. We schreven hier vorige week al over, met een paar stappen per dag kan je al enorme gezondheidswinst behalen. 

 

De oplossing

Het goede nieuws is dat je 80% van de chronische ziektes kan voorkomen met een goede leefstijl. Sporten is een perfect middel tegen hoge cholesterol en hoge bloeddruk.

Wij zijn bij Happy Bodies dan ook blij dat we onderdeel zijn van de oplossing. Gericht op de 40+’er om fit en vitaal oud te worden. 

Nee je hoeft niet 5 keer per week te sporten. 1 keer in de 5 dagen is voldoende.

 

Deel dit bericht:

  • Eenvoudig maar toch doeltreffend. Je steekt het pasje in het toestel en deze wordt direct ingesteld op jouw maten en niveau.

    Miranda
  • Sinds 18 januari ben ik bijna 10 kilo VET kwijtgeraakt: ik merk het aan mijn buik (die ik niet meer heb)...

    Daniëlle van Oostdrop
  • We zijn nu een half jaar verder, ik zit inmiddels ruim in fase 3 en ben al 17 kilo afgevallen.

    Saskia Nagel
  • Ik vind het heel leuk om vaak te trainen. Vooral ook om het resultaat te zien bij de metingen (ook thuis via de app).

    Hanna
  • Door de geavanceerde techniek is trainen met de Milon Cirkel een stuk minder blessuregevoelig dan trainen met losse gewichten.

    Gerard
  • Omdat de toestellen worden ingesteld op jouw niveau, is het zelfs voor mij mogelijk om blessurevrij te sporten.

    Martha
  • Een volledige workout, incl. douche in slechts 1 uurtje. Happy Bodies heeft sporten (ook voor mij) leuk & effectief gemaakt

    Richard
  • In 2 rondjes op de Milon Cirkel een volledige work-out voor alle spiergroepen.

    Selma
Miranda Daniëlle van Oostdrop Saskia Nagel Hanna Gerard Martha Richard Selma
{cookieMessage}