10.000 stappen per dag, noodzakelijk of onzin?

Geplaatst op 30-03-2021


Meer over onze podcast?

 

10.000 stappen per dag, noodzakelijk kwaad of onzin?

Je hebt vast wel eens gehoord van de regel dat je elke dag minimaal 10.000 stappen moet zetten? Deze stelling is niet direct terug te vinden in de adviezen die de overheid ons geeft. ZIj hanteren een hele andere beweegnorm. Hoe het nu precies zit met die 10.000 stappen per dag leggen we in dit artikel uit.

 

Wat is de beweegnorm van 2021?

Met de beweegnorm wordt bedoeld een minimale inspanning per week die nodig is om gezond te bewegen. De beweegnorm is in Nederland al een aantal jaar hetzelfde:

  • Volwassenen: 5 dagen per week minimaal 30 minuten matig intensief bewegen
  • Kinderen: elke dag minstens een uur matig intensief te bewegen.
  • Minimaal twee keer per week een vorm van krachttraining
     

Deze 30 minuten hoeven niet aan 1 stuk, maar kunnen ook in drie keer 10 minuten of bijvoorbeeld twee keer 15 minuten

 

Matig intensief bewegen

Matig intensief bewegen klinkt natuurlijk een beetje vaag. Het zou makkelijker zijn als er duidelijk wordt omschreven wat dit inhoudt. 

Het komt er op neer dat je in ieder geval een verhoogde hartslag dient te bereiken. Wel moet je nog in staat zijn om om te kunnen praten. Lukt dat niet, dan is dat meer dan matig intensief. Uiteraard is het niet verkeerd om meer te doen dan matig intensief bewegen.

De beweegnorm is een minimum, geen maximum.

Enkele voorbeelden van activiteiten die vallen onder matig intensief bewegen:

  • Wandelen
  • Fietsen
  • Zwaardere huishoudelijke taken zoals stofzuigen, schoonmaken.
  • Zwemmen

 

Oorsprong 10.000 stappen

De Japanse arts dr. Yoshiro Hatano, is de bedenker van de 10.000 stappen regel. Dr. Hatano onderzocht de correlatie tussen bewegen en gezondheid.

De minimale beweging die hij nodig achtte voor een gezond leven, heeft hij vertaald naar het aantal stappen wat je daarvoor moet zetten. Volgense deze Japanse arts zetten wij mensen gemiddeld per dag 6000 stappen

Dit zijn de stappen die wij in ons normale leven zetten. Denk hierbij aan alle bewegingen die je op een dag zet, bijvoorbeeld:

  • Vanuit je bed naar de badkamer
  • Door je huis lopen
  • De post halen
  • Boodschappen doen. 

 

Elke dag een half uur extra bewegen zou volgens dr. Hatano precies genoeg zijn om zijn beweegnorm te halen. Een half uur wandelen is ongeveer 4000 stappen. 

6000+4000 = 10.000

Nu is het probleem dat wij in Nederland geen 6000 stappen per dag zetten, maar eerder 2000 tot 3000. Dus als die 10.000 stappen de “holy grail” is, dan moeten we echt flink extra aan de wandel.

Gelukkig hoeft dat niet.

 

Waarom is wandelen gezond?

Op het moment dat je gaat bewegen, of wandelen, zet je je lichaam aan het werk:

  • Je hartslag gaat omhoog
  • je ademhaling gaat omhoog
  • je lichaam vervoert zuurstof en suiker naar je spieren
  • je bloedsomloop gaat ook omhoog.
  • Het stabiliseert je bloedsuikerspiegel

 

En dat laatste is heel goed. 

Als je beweegt of sport, verplaatst je lichaam namelijk wel 25 Liter bloed per minuut door je lichaam. Normaal is dat maar 5 Liter bloed per minuut. 

Prof. Fysioloog Maria Hopman: “Doordat het bloed zo hard door je bloedvaten wordt gepompt, worden deze bloedvaten geprikkeld en geven zij allerlei gunstige stofjes af. Dat helpt tegen aderverkalking en helpt bij het jong houden van je organen zoals je hart, hersenen en nieren.”

Ons lichaam is ook gemaakt om te bewegen. In de oertijd waren we jager-verzamelaars. Ons genen stammen nog uit die tijd. Echter hoeven we nu niet meer zoveel te bewegen, ons eten halen we in de supermarkt en ons werk doen we vooral zittend.

Maria Hopman, die onderzoek doet naar het verband tussen activiteit, inactiviteit en het ontstaan van chronische ziekten:

We kunnen inmiddels 30 chronische ziekten koppelen aan ons gebrek aan activiteit, of bewegingsarmoede”.

 

Moeten we dan echt 10.000 stappen zetten?

Het korte antwoord is “Nee”. Maar slecht is het niet om zoveel te lopen.

Wanneer je deze regel bekijkt vanuit het oogpunt om langer gezond te zijn (lees: later te sterven) dan blijkt uit onderzoek van I-Min Lee, hoogleraar epidemiologie aan de Harvard T.H. Chan School of Public Health, dat de magische grens ligt bij 7.500 stappen. Mensen die meer stappen zetten dan 7.500 zouden volgens dit onderzoek niet langer leven.

Je kan ook beargumenteren dat je geen extra stappen hoeft te zetten om matig intensief te bewegen. De ene stap is immers de andere stap niet. 

Bij Happy Bodies train je altijd maar 35 minuten, kracht en cardio gecombineerd, je hebt dus continue een verhoogde hartslag. Op die manier pak je in 1 klap twee elementen uit de beweegnorm mee:

  1. 35 minuten (matig) intensief trainen 

  2. Krachttraining

 

Als je 2 keer per week komt sporten, dan heb je dus al 70 minuten getraind (van de 150) en heb je 100% voldaan aan de krachttraining norm.

Happy Bodies

Benieuwd of Happy Bodies iets voor jou kan betekenen?

Doe de lidmaatschapstest en plan een vrijblijvend gesprek met één van onze lifestylecoaches .

 


 

 





 

Deel dit bericht:

  • Eenvoudig maar toch doeltreffend. Je steekt het pasje in het toestel en deze wordt direct ingesteld op jouw maten en niveau.

    Miranda
  • Sinds 18 januari ben ik bijna 10 kilo VET kwijtgeraakt: ik merk het aan mijn buik (die ik niet meer heb)...

    Daniëlle van Oostdrop
  • We zijn nu een half jaar verder, ik zit inmiddels ruim in fase 3 en ben al 17 kilo afgevallen.

    Saskia Nagel
  • Ik vind het heel leuk om vaak te trainen. Vooral ook om het resultaat te zien bij de metingen (ook thuis via de app).

    Hanna
  • Door de geavanceerde techniek is trainen met de Milon Cirkel een stuk minder blessuregevoelig dan trainen met losse gewichten.

    Gerard
  • Omdat de toestellen worden ingesteld op jouw niveau, is het zelfs voor mij mogelijk om blessurevrij te sporten.

    Martha
  • Een volledige workout, incl. douche in slechts 1 uurtje. Happy Bodies heeft sporten (ook voor mij) leuk & effectief gemaakt

    Richard
  • In 2 rondjes op de Milon Cirkel een volledige work-out voor alle spiergroepen.

    Selma
Miranda Daniëlle van Oostdrop Saskia Nagel Hanna Gerard Martha Richard Selma
{cookieMessage}