10.000 stappen: fabel of feit?

Geplaatst op 13-05-2022

Tienduizend stappen, het lijkt wel de nieuwe heilige graal als het gaat om gezondheid en afvallen. Maar klopt dat eigenlijk wel? Wij van Happy Bodies gingen op onderzoek uit.

Manpo-Kei

Het verhaal wil dat de Yoshiro Hatano, wetenschapper aan de Japanse Kyushu University of Health and Welfare, ooit is gekomen met het advies om tienduizend stappen per dag te zetten. Hij voorzag dat Japanners de Amerikanen achterna zouden gaan qua leefstijl en bedacht in 1965 de Manpo-Kei genaamd, een stappenteller. 'Man' betekent tienduizend, 'po' betekent stappen en 'kei' staat voor meter: een tienduizendstappenteller dus. In heel Japan ontstonden al snel tienduizendstappenwandelverenigingen en jaren later, in 2015, nam het Japanse ministerie van Volksgezondheid, Arbeid en Welzijn het advies van tienduizend stappen per dag over. Er is echter nooit hard bewijs gevonden voor deze aanbeveling.

Zitten is het nieuwe roken

Lekker laten vieren dus, dat advies? Zeker niet! De Gezondheidsraad adviseert ons wekelijks zo’n 150 minuten matig intensief te bewegen. Daarnaast is het aan te raden twee keer per week spierversterkende oefeningen te doen. Zorg bovendien dat je niet te lang achter elkaar stilzit. Ook hoogleraar neuropsychologie en bewegingswetenschappen Erik Scherder is voorstander van matig intensief bewegen. In één van zijn gastblogs voor zorgverzekeraar Zilveren Kruis schrijft hij: Een uur op je kont, is vijf minuten eerder dood. Lichamelijke inactiviteit is de vierde doodsoorzaak wereldwijd en dat maakt zitten volgens hem het nieuwe roken.

Wat is matig intensief bewegen?

Maar wat is dan precies matig intensief bewegen? Dat is voor iedereen anders, lezen we op de site van de Hartstichting, maar bewegen is het meest effectief als je hart sneller gaat kloppen en je het warm krijgt. Dat kan dus prima zijn door een stevige wandeling, maar je kunt ook lekker gaan fietsen, zwemmen of een dansje wagen. Een stappenteller kan absoluut motiveren, maar is dus zeker niet de heilige graal. Als je sport met de Milon-cirkel train je in twee keer 35 minuten per tien dagen je hele lichaam en dat kan ook als je wat ouder bent of last van wat kwaaltjes hebt. Als je daarnaast een keer extra de trap pakt, een boodschapje doet op de fiets, af en toe een Ommetje maakt of zo nu en dan eens in het zwembad springt, ben je lekker op weg.

Meer weten?

Nieuwsgierig hoe je aan je lijf kunt werken in twee keer 35 minuten per tien dagen, onder begeleiding van je eigen personal lifestylecoach? Ook als lichamelijke klachten hebt? Doe dan de lidmaatschaptest en meld je aan voor een gratis persoonlijk kennismakingsgesprek en rondleiding door de club. Wedden dat je meteen verkocht bent?

 

 

Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes en gezondheidstips voor een gezonde lifestyle? Meld je aan:

 
 

 

 

 

Deel dit bericht:

  • Eenvoudig maar toch doeltreffend. Je steekt het pasje in het toestel en deze wordt direct ingesteld op jouw maten en niveau.

    Miranda
  • Sinds 18 januari ben ik bijna 10 kilo VET kwijtgeraakt: ik merk het aan mijn buik (die ik niet meer heb)...

    Daniëlle van Oostdrop
  • We zijn nu een half jaar verder, ik zit inmiddels ruim in fase 3 en ben al 17 kilo afgevallen.

    Saskia Nagel
  • Ik vind het heel leuk om vaak te trainen. Vooral ook om het resultaat te zien bij de metingen (ook thuis via de app).

    Hanna
  • Door de geavanceerde techniek is trainen met de Milon Cirkel een stuk minder blessuregevoelig dan trainen met losse gewichten.

    Gerard
  • Omdat de toestellen worden ingesteld op jouw niveau, is het zelfs voor mij mogelijk om blessurevrij te sporten.

    Martha
  • Een volledige workout, incl. douche in slechts 1 uurtje. Happy Bodies heeft sporten (ook voor mij) leuk & effectief gemaakt

    Richard
  • In 2 rondjes op de Milon Cirkel een volledige work-out voor alle spiergroepen.

    Selma
Miranda Daniëlle van Oostdrop Saskia Nagel Hanna Gerard Martha Richard Selma
{cookieMessage}